Dat is de vraag die de gemeente afgelopen oktober heeft voorgelegd aan jou als inwoner, ondernemer of belanghebbende. Veel inwoners reageerden via de digitale enquête of kwamen langs tijdens de inloopavond. In dit artikel vind je een uitgebreide samenvatting van de reacties en informeren we je over het verdere proces.
Samen met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zet de gemeente zich al jaren in om de verkeersituatie op de Batauweg te verbeteren. Hier rijdt veel autoverkeer. De conclusie is dat de verkeersmaatregelen, die door de jaren heen getroffen zijn op en rond de Batauweg, niet het gewenste effect hebben gehad. De hoeveelheid autoverkeer neemt niet af. Fietsers en voetgangers voelen zich niet altijd veilig op de Batauweg. Daarom heeft de gemeenteraad bij de vaststelling van het Mobiliteitsprogramma besloten een proef van een jaar uit te voeren door de Batauweg op een bepaald punt voor autoverkeer af te sluiten en te leiden naar de A.C. Verhoefweg. Zo willen we samen met de stad onderzoeken of de leefbaarheid van de wijk Batau verbetert en de Batauweg veiliger wordt voor voetgangers en fietsers, onder meer schoolgaande kinderen.
Locatieonderzoek
De gemeente heeft een onafhankelijk verkeerskundig adviesbureau (DTV Consultants) verkeerskundig onderzoek laten doen om inzicht te krijgen in de voor- en nadelen van drie mogelijke locaties van de afsluiting, namelijk:
- ter hoogte van Winkelcentrum Muntplein
- ter hoogte van de Nedereindseweg
- ter hoogte van de Walnootgaarde
Daarnaast hebben 917 inwoners via de digitale enquête en 51 inwoners via de participatieavond op 18 oktober laten weten wat men van de drie onderzochte locaties vond en welke aandachtspunten je aan de gemeente hierover wil meegeven. Van hen hebben 23 aanwezigen het reactieformulier ingevuld.
Algemene beeld participatieavond en digitale enquête
Er zijn door inwoners en ondernemers diverse reacties aan de gemeente meegegeven tijdens de informatieavond en in de online enquête. Gezien de hoeveelheid reacties is duidelijk dat het project met de proefafsluiting leeft onder inwoners en ondernemers van Batau en omliggende wijken. De afsluiting heeft invloed op de wijze waarop de wijk bereikbaar is; daarom vinden zij de precieze locatie erg belangrijk. De gegeven aandachtspunten uit de participatieavond en digitale enquête komen overeen.
Veel ondervraagden gaven als algemene aandachtspunten mee dat ze zorgen hebben over de snelheid op de Batauweg en doen suggesties voor het plaatsen van snelheidsremmers. Terugkerende thema’s daarbij zijn de snelheid, de intensiteit en geluid, niet alleen op de Batauweg maar ook in de buurten eromheen. Daarnaast worden vrij liggende fietspaden en beter verlichte voetgangersoversteken veel genoemd als aandachtspunten om de verkeersveiligheid te verbeteren.
De proefafsluiting van de Batauweg zal geen op zichzelf staande maatregel zijn om alle sluipverkeer tegen te gaan en om de verkeersveiligheid te verbeteren. Gedurende de proefafsluiting zal moeten blijken wat het effect van de afsluiting is op omliggende wegen en welke aanvullende maatregelen het meest geschikt zijn om bijkomende overlast te beperken.
Aandachtspunten locatie Winkelcentrum Muntplein
Van de 917 geënquêteerden hebben zich 890 uitgesproken over de mogelijkheid van een proefafsluiting ter hoogte van locatie Muntplein. 33,5% van de ondervraagden is positief over een afsluiting op deze locatie. Voornaamste reden die daarbij genoemd wordt is dat het winkelcentrum Muntplein bij een afsluiting op deze locatie bereikbaar blijft voor zowel bezoekers uit Batau-Noord als uit Batau-Zuid. Bijna 60% van de ondervraagden is tegen een afsluiting op deze locatie. Voornaamste reden die hierbij genoemd wordt is de vrees voor beperking van bereikbaarheid van het winkelcentrum Muntplein en andere voorzieningen. Daarnaast uiten veel ondervraagden hun zorg over de omrijroutes (bijvoorbeeld via Vossenweide) en de (aanvullende) maatregelen die nodig zijn om daar dan sluipverkeer weg te krijgen.
Aandachtspunten locatie Nedereindseweg
Van de 917 geënquêteerden hebben zich 866 uitgesproken over de mogelijkheid van een proefafsluiting ter hoogte van locatie Nedereindseweg. 39,1% van de ondervraagden is positief over een afsluiting op deze locatie. Voornaamste redenen die daarbij genoemd worden is dat deze locatie het meest effectief is tegen sluipverkeer en het ten goede komt aan de veiligheid (?) van het fietsverkeer. 55,1% van de ondervraagden is tegen een afsluiting ter hoogte van de Nedereindseweg. Voornaamste redenen die inwoners daarbij noemen is dat het winkelcentrum Muntplein dan niet bereikbaar is en dat wijkbewoners (te) ver moeten omrijden om bij hun wijkvoorzieningen te kunnen komen.
Aandachtspunten locatie Walnootgaarde
Van de 917 geënquêteerden hebben zich 862 uitgesproken over de mogelijkheid van een proefafsluiting ter hoogte van locatie Walnootgaarde. 21% van de ondervraagden is positief over een afsluiting op deze locatie. Voornaamste reden die daarbij genoemd wordt is dat de wijk bij een afsluiting op deze locatie de minste hinder van een afsluiting ervaart. 71% van de ondervraagden is tegen een afsluiting ter hoogte van de Walnootgaarde. Voornaamste reden die inwoners daarbij noemen is dat de onlangs verbouwde winkelstrip aan de Walnootgaarde dan niet bereikbaar is.
Planning
Uiteindelijk zal het college van B&W begin 2023 op basis van de aandachtspunten van onder andere bewoners, ondernemers en het onafhankelijke verkeersonderzoek een afweging maken om te komen tot een besluit voor de definitieve locatie. Daarna zullen de voorbereidingen worden getroffen om de proef te laten plaatsvinden. Na plaatsing zal over ongeveer een half jaar later een tussenevaluatie worden opgesteld en eventuele verbeteringen worden doorgevoerd.