Woningnood
In de jaren ‘60 was er woningnood, ook in de regio Utrecht. Daarom besloot het Rijk dat er aan de zuidkant van de stad Utrecht een nieuwe plek om te wonen en te werken moest komen. Op 1 juli 1971 werden de gemeenten Jutphaas en Vreeswijk samengevoegd en ontstond de nieuwe groeikern Nieuwegein. Galecop en Blokhoeve zijn de laatste wijken die zijn gebouwd. Ze grenzen direct aan de A12-zone die Utrecht, Nieuwegein en Houten met elkaar verbindt.
Waaruit bestaat de A12-zone?
De A12-zone (Figuur 1) bestaat uit delen van de gemeente Houten, Utrecht en Nieuwegein. In Nieuwegein gaat het om de Galecopperzoom, de tramremise, de Liesbosch en Laagraven Oost. Een deel van Laagraven Oost ligt in de gemeente Houten. De Utrechtse gebieden Papendorp, de Meubelboulevard, het zuidelijkste stuk Merwedekanaalzone en Westraven horen ook bij de A12-zone.
Voordelen A12-zone
Op dit moment groeit de regio Utrecht snel. Tussen 2020 en 2040 zijn er nog 80.000 nieuwe arbeidsplaatsen, 4.000 hectare nieuw natuur- en recreatiegebied en 125.000 nieuwe woningen nodig. De ring rondom Utrecht en daarmee de A12-zone is een van de meest geschikte gebieden om na 2030 een deel van deze veranderingen op te vangen. Dat komt vooral omdat de stad vlakbij is. Hoe dichterbij de stad, hoe makkelijker het in de toekomst is voor nieuwe bewoners om naar hun werk te gaan en gebruik te maken van bestaande voorzieningen zoals winkels, sportclubs of zorgcentra. Daarnaast zullen mensen zich vaker lopend, fietsend, of met openbaar vervoer verplaatsen. Zo neemt het autoverkeer rondom Utrecht minder hard toe.
Maar er zijn ook andere voordelen. Zo kunnen de ontwikkelingen in de A12-zone bijdragen aan de levendigheid van de stad. De komst van nieuwe bewoners betekent ook meer kans voor lokale voorzieningen zoals theaters en winkelcentra. Daarnaast is erdoor compact te bouwen ook meer mogelijkheid om de groene landschappen buiten de stad te behouden.
Wil je op de hoogte blijven over de ontwikkeling van de A12-zone?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief