Inzet was het in kaart brengen van huidige dilemma’s en knelpunten maar ook ontwikkelpunten met het oog op de toekomst. Hierbij lag de focus op duurzaamheid, maar ook op veiligheid, betrokkenheid, groen en mobiliteit. Wethouder Ellie Eggengoor schetste de noodzaak van dit traject.
Geen ruimte voor nieuwe bedrijventerreinen
Nieuwegein ligt ingeklemd tussen drie snelwegen en de Lek. Dat maakt dat er geen grond meer beschikbaar is voor nieuwe bedrijventerreinen, op een paar kavels bij het Klooster na. En daar is de belangstelling groot voor. Belangrijk dus om de huidige bedrijventerreinen zo goed mogelijk te benutten én toekomstbestendig te maken. Het doel van de dag was om elkaar en de gemeente beter te leren kennen op een informele manier.
De kick off is slechts het begin
Bram Wesselink, projectleider, benadrukt dat het echt om een samenwerking gaat in dit traject. Het is een proces dat meerdere jaren in beslag zal nemen en nog een concrete invulling nodig heeft. Een invulling gevoed vanuit de ondernemers en eigenaren van Plettenburg en de Wiers in nauwe samenwerking met de gemeente en betrokken partijen. De gemeente stelt hiervoor ook financiële middelen ter beschikking, maar er zijn ook subsidies bij de Provincie hiervoor beschikbaar.
Inspirerende voorbeelden uit de praktijk
Wilco Polet van Innovam, opleider voor de mobiliteitsbranche, vertelt wat ze al aan duurzaamheid doen en wat ze nog zouden moeten doen. Hij laat in een presentatie zien dat je tegen budgetaire beperkingen op kunt lopen bij verduurzamen en hoe je hiermee om kunt gaan. In het geval van Innovam is het belangrijke woord ‘faseren’. Focussen op deelgebieden en daarin al successen boeken. Goede samenwerking en communicatie is hierbij essentieel. Weten waar je met vragen terecht kunt, bij welke partij en op welke manier. Het zou goed zijn om die kennis te bundelen. Cyclehub Middelburg geldt als inspiratie voor een samenwerkingsverband waar alle betrokken partijen van profiteren.
Het woord is daarna aan Tim Petter van Ugefa die ons meeneemt in de reis die zij hebben afgelegd. Ze worden als grootverbruiker en vervuiler gezien als producent van bedrijfswagen accessoires en distributeur van inrichtingen. Hij benadrukt dat wet- en regelgeving uit de EU komt, zoals de doelstelling: in 2030 een afname van 55% broeikasgassen. Regelgeving drukt vanuit Europa richting gemeenten in Nederland. Europa bepaalt en als je daar niet in mee gaat loop je achter de feiten aan of je het er nu mee eens bent of niet. Dat maakt het onvermijdelijk om je nu al voor te bereiden op de toekomst die hoe dan ook gaat komen.
Na het luisteren volgt het doen
Voor het interactieve deel van de middag is gekozen voor de werkvorm ‘WorldCafé’ onder begeleiding van Remco Sietsma van HollandINcompany. In kleine groepjes voerden ondernemers gesprekken met elkaar (en de gemeente) over de knelpunten en dilemma’s van de huidige bedrijventerreinen. Dit onder begeleiding van een tafelgast. Aan de hand van stellingen schreven aanwezigen zaken op die aandacht behoeven. Letterlijk op het tafelkleed, om na verschillende rondes de oogst plenair te presenteren.
Noodzaak van collectiviteit en gedeelde verantwoordelijkheid
Duidelijke behoefte is het bundelen van krachten (collectiviteit) en een nauwe(re) samenwerking met de gemeente en andere partijen. Belangrijke punten die de revue passeerden: we staan samen aan de lat en zijn samen verantwoordelijk voor het succes van dit traject. Er is geen sprake van een klantrelatie ten opzichte van de gemeente, we staan zij aan zij. Ook is tijdens de kick off nog niet in gegaan op mogelijke oplossingen en verbeteringen. Je kunt pas aan oplossingen gaan denken als je het samen eens bent over de vraagstukken en problemen. En die hebben we met succes geoogst tijdens deze eerste bijeenkomst. De komende tijd gaan we deze inventariseren en bekijken wat de gemene delers zijn.
De eerstvolgende bijeenkomst is half februari bij een ondernemer op Plettenburg en de Wiers. De uitnodiging hiervoor volgt binnenkort.
Aanmelden voor de ontwikkelgroep? Stuur een mail naar tbb@nieuwegein.nl.