Omwonenden konden met mensen van de gemeente in gesprek om een aantal thema’s uit te diepen, terugkoppeling te krijgen over de op 21 juni ingebrachte locaties en andere vragen te stellen over de tijdelijke sporthal. Wethouder John van Engelen was aanwezig als toehoorder. In dit verslag leest u op hoofdlijnen wat er deze avond ter sprake kwam.
Koveni als locatie voor de tijdelijke sporthal
Inwoners geven aan dat zij grote nadelen zien in de vorm van extra parkeer- en verkeersdruk als de tijdelijke sporthal geplaatst wordt bij Koveni. Eerder was afgesproken dat het Helmkruid, de huidige toegangsweg naar de parkeerplaats bij Koveni, autoluw zou blijven. Extra verkeer van een tijdelijke sporthal zorgt dan voor onnodige verkeersoverlast voor het Helmkruid en de buurt, waar vaak ook sluipverkeer doorheen komt.
Ook stellen mensen de vraag waar de bezoekers van MHCN gaan parkeren als de sporthal van Koveni wordt gebruikt. Dat is een punt van aandacht. Een idee is om parkeerders van een mogelijke Koveni-sporthal door de adresbepaling via de Google-navigatie en andere wegbewijzering te sturen naar de grote, en nog verder uit te breiden parkeerplaats aan de Parkhoutweg. En dan ook (in de binnensportperiode) het hek aan de kant van Koveni te sluiten voor gewoon gebruik. De parkeerders zullen dan het sportcomplex moeten ‘oversteken’ om bij de sporthal te komen. Meer hierover staat verderop bij het kopje ‘Parkeren Koveni en tijdelijke sporthal aan Parkhout?’.
De door inwoners ingebrachte locatie: Geinoord
Een groot deel van de aanwezige inwoners is voorstander van de door inwoners ingebrachte alternatieve locatie bij de kleedkamers van Geinoord/SV Parkhout. Met deze locatie hebben inwoners geen last meer van de gevolgen van meer parkeer- en verkeersoverlast. Zij vragen zich af wiens belangen zwaarder wegen: die van recreanten/sporters of die van inwoners? Het ten koste gaan van parkeerplaatsen bij deze locatie mag toch niet ten koste gaan van het woongenot?
De vraag is ook of de sporthal niet anders kan worden ingepast, waardoor er geen parkeerplaatsen hoeven te sneuvelen. Zo zou de tijdelijke sporthal misschien beter op de plek van de oude kantine of op de plek van de oude kleedkamers kunnen komen.
De gemeente gaat deze locatie in elk geval nader onderzoeken, onder meer in gesprek met Geinoord.
Verkeer
Direct omwonenden maken zich onveranderd grote zorgen over de verkeersdruk op het Helmkruid en over de snelheid van het verkeer op het Parkhout en Henri Dunantlaan. Veel leden komen niet met de fiets naar het sportpark, stellen zij.
Helmkruid – alternatieve weg
Voor wat betreft het Helmkruid is het merendeel van de bezoekers niet gecharmeerd van een alternatieve weg die door het groene plantsoen en door Jeugdland is geprojecteerd. Het groene plantsoen moet blijven. Het wordt jammer gevonden als de bouwspeeltuin er een weg ‘tussendoor’ bij krijgt, daar wordt aandacht voor gevraagd. Een variant waarbij vanaf het Helmkruid aan de westkant langs het groene plantsoen een weg komt die rechtdoor via het terrein van MHCN naar het noorden gaat is dan een beter alternatief.
Straten in de buurt
De straten Hondsdraf en Guldenroede ervaren veel verkeer door de straten omdat de routeplanners deze weg voorstellen als het adres van Koveni of VTV wordt ingegeven. Er wordt geopperd dat dit mogelijk is op te lossen door een ‘virtuele knip’ toe te passen. De gemeente zou bijvoorbeeld op de kruising van het Hondsdraf met Guldenroede de weg digitaal kunnen afsluiten. Door deze knip in het weg-registratiesysteem in te stellen zullen navigatiesystemen deze route niet meer voorstellen als ‘kortste route’.
Situatie in de wijk
Duidelijk wordt dat buurtbewoners veel overlast ervaren van snel rijdend verkeer over Parkhout en Henri Dunantlaan. De tijdelijke sporthal zal er ook voor meer verkeer zorgen, verwachten omwonenden. Mensen zijn van mening dat deze wegen niet (voldoende) zijn ingericht als 50 km en 30 km-zone. De oversteekplaatsen voor voetgangers zijn bijvoorbeeld niet overzichtelijk.
Parkeren Koveni en tijdelijke sporthal aan Parkhout?
Gevraagd wordt of het niet mogelijk is om de bezoekers aan Koveni ook niet te laten parkeren aan het Parkhout. Zij kunnen dan te voet via het sportpark naar de kantine van Koveni en de tijdelijke sporthal. Het terrein van Koveni en de tijdelijke sporthal zou dan volledig afgesloten moeten worden van het parkeerterrein aan het Helmkruid (wel met een hek dat alleen bij calamiteiten is te openen). Dat lijkt voor Koveni akkoord. Marco Weverwijk en Dyon Verkruijssen (voorzitter) geven aan dat zij bij de leden voor deze constructie de handen voor op elkaar te kunnen krijgen gedurende de winterperiode, waarin Koveni gebruik maakt van binnensportaccommodaties.
Om het zware verkeer over het Helmkruid te verminderen wordt gesuggereerd om afval van Jeugdland, VTV en Koveni gezamenlijk door één vuilophaler op te laten halen. Koveni gaat hierover met andere verenigingen in gesprek.
Uiterlijk van de sporthal
Bij de referentiebeelden is er een duidelijke voorkeur merkbaar voor de sportzalen waarbij met kleur (groen) gewerkt is. De witten gesloten hallen hebben van de omwonenden zeker niet de voorkeur. Die passen volgens hen niet bij een sportpark.
Verdere inbreng
'Graag heel veel verkeersdrempels op de Helmkruid. Zoveel dat bezoekers echt niet meer met de auto willen komen. Dat heeft meer effect dan verkeersborden en camera’s.'
'Betrek de ruimtelijke kwaliteit van dit gebied en visievorming daarop óók bij de afweging. De locatie Koveni/bouwspeeltuin heeft in potentie dezelfde mogelijkheden om nieuwe kwaliteit te bieden als bijvoorbeeld Nieuw-Vreeswijk met het museum voor oude schepen.'
Bekijk hier de panelen die getoond werden tijdens de inloopavond.