Ook stelt de gemeenteraad van Nieuwegein 15 miljoen euro beschikbaar voor een snelle Merwedelijn.
De positiebepaling met bijlagen kunt u bekijken via deze link.
Wethouder Ellie Eggengoor: “Ik wil alle inwoners, ondernemers en organisaties graag bedanken voor hun bijdrage in het traject om te komen tot deze breed gedragen positiebepaling. En in het bijzonder de gemeenteraad voor het gestelde vertrouwen in onze aanpak. Ik sta voor de toezegging aan de raad dat gezondheid en leefbaarheid van onze inwoners voorwaardelijk is voor de ontwikkeling van dit gebied. We blijven de goede samenwerking met de inwoners, organisaties en ondernemers en onze partners in de regio in het verdere proces voortzetten. Het college zal de Nieuwegeinse inzet inbrengen in de samenwerking en onderhandelingen in de regio en met het Rijk, zodat we gezond en duurzaam nieuwe huizen kunnen bouwen.”
Wat staat er in de positiebepaling?
Met deze positiebepaling zet de gemeente in op een goede samenwerking met haar partners en betrokken inwoners en ondernemers om te komen tot de best mogelijke invulling van het gebied. Alle ontwikkelingen in en om de A12 zone hebben met elkaar te maken en moeten dus ook in samenhang worden gezien. De gemeente wil een aantrekkelijk gebied creëren waar voorzieningen in de buurt die snel en goed te bereiken zijn te voet, per fiets of openbaar vervoer. Een veilige en groene omgeving die uitnodigt tot ontmoeten en bewegen.
De gemeente zet onder andere in op verstedelijking rond een nieuwe OV-knoop, het beperken hinder van de snelweg en ervoor zorgen dat gezond stedelijk leven hier mogelijk is. Op deze manier kan woningbouw en andere gevoelige functies gerealiseerd worden. Een belangrijke oplossing is om de snelweg A12 in te pakken of te overkappen, Nieuwegein maakt zich hier sterk voor.
Merwedelijn
Het college zet in op een ontwikkeling van de A12 zone zonder dat het autogebruik evenredig meegroeit. Cruciaal onderdeel hierbij is daarbij de aanleg van een deels ondergrondse tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum: de Merwedelijn. Deze brengt inwoners van Nieuwegein binnen 15 minuten naar het centrum van Utrecht. Door de hoge frequentie verwachten we dat mensen vaker anders gaan reizen: vooral lopend en met de fiets en gebruikmaken van het ov. Dit is een belangrijk onderdeel van de Nieuwegeinse mobiliteitsambities en nodig omdat de bereikbaarheid van Nieuwegein en de regio stevig onder druk staan.
De provincie Utrecht en gemeente Utrecht hebben gezamenlijk 400 miljoen cofinanciering voor een OV-pakket, met daarin de Merwedelijn, toegezegd richting het Rijk. Met het besluit stelt de gemeenteraad van Nieuwegein 15 miljoen euro beschikbaar ter cofinanciering van de Merwedelijn onder de voorwaarde dat deze hoogfrequent en sneller is.
Vervolg
Met het vaststellen van de positiebepaling geeft de raad mandaat aan het college om deze inzet in te brengen in de samenwerking en onderhandelingen in de regio en met het Rijk. Tijdens het Bestuurlijk Overleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) in november 2022 worden afspraken gemaakt over verstedelijking en bijbehorende mobiliteitsoplossingen in de ring rond Utrecht, waar de A12 zone onderdeel van is.