Deze positiebepaling maakt inzichtelijk welke kant de gemeente op wil met de A12 zone en wat de A12 zone Nieuwegein op moet leveren. De positiebepaling dient als de Nieuwegeinse inzet in de gesprekken tussen rijk en regio die dit najaar plaatsvinden.
Op 1 september 2022 is de concept positiebepaling besproken met de Nieuwegeinse gemeenteraad. Tijdens die avond hebben een aantal meesprekers hun ideeën en zorgen gedeeld met de raad. Ook is de raad in gesprek gegaan met het college over de positiebepaling. Dit heeft nog tot enkele toevoegingen geleid, zoals het belang van verkeersveiligheid in het gebied. Op 13 oktober neemt de gemeenteraad een besluit over de definitieve positiebepaling.
De positiebepaling met bijlagen kunt u bekijken via deze link.
Wat staat er in de positiebepaling
Met deze positiebepaling zet de gemeente in op een goede samenwerking met haar partners en betrokken inwoners en ondernemers om te komen tot de best mogelijke invulling van het gebied. Alle ontwikkelingen in en om de A12 zone hebben met elkaar te maken en moeten dus ook in samenhang worden gezien. De gemeente wil een aantrekkelijk gebied creëren waar voorzieningen in de buurt die snel en goed te bereiken zijn te voet, per fiets of openbaar vervoer. Een veilige en groene omgeving die uitnodigt tot ontmoeten en bewegen.
De gemeente zet onder andere in op verstedelijking rond een nieuwe OV-knoop, het beperken hinder van de snelweg en ervoor zorgen dat gezond stedelijk leven hier mogelijk is. Op deze manier kan woningbouw en andere gevoelige functies gerealiseerd worden. Een belangrijke oplossing is om de snelweg A12 in te pakken of te overkappen, Nieuwegein maakt zich hier sterk voor.
Merwedelijn
Het college zet in op een ontwikkeling van de A12 zone zonder dat het autogebruik evenredig meegroeit. Cruciaal onderdeel hierbij is daarbij de aanleg van een deels ondergrondse tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum: de Merwedelijn. Deze brengt inwoners van Nieuwegein binnen 15 minuten naar het centrum van Utrecht. Door de hoge frequentie verwachten we dat mensen vaker anders gaan reizen: vooral lopend en met de fiets en gebruikmaken van het ov. Dit is een belangrijk onderdeel van de Nieuwegeinse mobiliteitsambities en nodig omdat de bereikbaarheid van Nieuwegein en de regio stevig onder druk staan.
De provincie Utrecht en gemeente Utrecht hebben gezamenlijk 400 miljoen cofinanciering voor een OV-pakket, met daarin de Merwedelijn, toegezegd richting het Rijk. Het college is bereid om bij te dragen in dit regionaal bod aan het Rijk, ter hoogte van € 15 miljoen ter cofinanciering van de Merwedelijn onder de voorwaarde dat deze hoogfrequent en sneller is. Het college vraagt de raad om hiermee in te stemmen.
Ideeën meegeven aan de raad
Op 1 september was de gelegenheid voor inwoners, ondernemers en andere betrokkenen om mee te spreken bij de concept positiebepaling. Heeft u dit gemist? U kunt uw ideeën en zorgen alsnog meegeven aan de raad. Aanleveren van deze inbreng kan schriftelijk via griffie@nieuwegein.nl.
Vervolg
Wanneer de raad de positiebepaling vaststelt geven zij mandaat aan het college om deze inzet in te brengen in de samenwerking en onderhandelingen in de regio en met het Rijk. Dit najaar worden uiteindelijk globale afspraken gemaakt over verstedelijking en mobiliteit in de ring rond Utrecht, waar de A12 zone onderdeel is.