Op 8 en 10 maart gingen in totaal negen inwoners uit Galecop online in gesprek over de toekomst van de A12 zone. Ze deden dat op uitnodiging van Tertium, het bureau dat in opdracht van de gemeente Nieuwegein de gesprekken over de toekomst van de A12 zone opzet en uitvoert. Het gesprek met deze kleine groep bewoners van Galecop vond plaats ter voorbereiding van een grotere bijeenkomst later dit voorjaar.
Onder de aanwezigen waren trekkers van het Burgerinitiatief uit 2009, actieve leden van wijkoverleg Galecop en bewoners die uitkijken over de Galecopperzoom (een onderdeel van het plangebied van de A12 zone). Vanuit de gemeente waren de Wijkcoördinator Galcecop en een afgevaardigde van het projectteam A12 zone aanwezig.
Helderheid en transparantie
De bewoners gaven aan het vooral erg belangrijk te vinden dat alle inwoners van Galecop goed door de gemeente worden geïnformeerd. De meesten van hen weten nog weinig tot niets. “Op dit moment moet het initiatief om geïnformeerd te worden nog te veel vanuit bewoners komen. Informatievoorziening en momenten voor inspraak moeten meer vanuit gemeente georganiseerd worden”.
De gemeente moet volgens hen helder en transparant communiceren. “Dat er nog geen plan ligt, betekent niet dat alles nog kan. De gemeente heeft een ruimtelijke opgave. Wees daarover eerlijk. En laat weten waar bewoners wel of geen invloed op hebben, zodat daarover geen verkeerde verwachtingen ontstaan.”
Hoogstedelijke bebouwing ten koste van het groen
De meeste aanwezigen hadden begrip voor de noodzaak van woningen in de regio maar vragen zich af of de Galecopperzoom hiervoor de aangewezen plek is. Deelnemers gaven aan bang te zijn voor een hoogstedelijke ontwikkeling ten koste van groen. “Groen is nodig voor een gezond leefklimaat. Focus je liever op het beter invullen van de bebouwing die er al staat”. De Galecopperzoom zou volgens deelnemers ook ingezet kunnen worden als “groene long” voor de omgeving. “Verbind de Galecopperzoom met Laagraven-Oost en eventueel met Rijnenburg. Zo ontstaat een serieuze recreatie route”.
Als er in de Galencopperzoom in de toekomst gebouwd wordt, dan moet dat volgens de gespreksdeelnemers gebeuren ten noorden van de Galecopperwetering. “Het stuk tussen de Galecopperwetering en de Galecopperlaan moet groen blijven. Hier ligt het huidige stadspark met diverse zones zoals speeltuin, rustveld, kunst, basketbalveld, skatepark, gratis oplaadpunt en wifipunt”. Het heeft hun voorkeur dat eventuele bebouwing zo dicht mogelijk tegen de (zoveel mogelijk afgeschermde) A12-snelweg wordt geplaatst.
Autoverkeer
Er bestaan ook zorgen over de overlast van extra autoverkeer in Galecop. De ontsluiting van de wijk moet niet belemmerd worden door eventuele nieuwe ontwikkelingen en de toename in verkeersbeweging en lucht/geluidoverlast voor de wijk moet minimaal zijn. “Mensen nemen de auto, zetten die in Nieuwegein neer en fietsen dan naar Utrecht. Dat heb je nu ook met de dieselvrachtwagens die Utrecht niet meer in mogen. Nieuwegein moet geen veredelde parking worden”.
Om autoverkeer te verminderen moet er volgens de bewoners ingezet worden op OV en fiets. De busverbinding door Galecop heen is op dit moment volgens de deelnemers niet voldoende om extra druk op te vangen.
Voorzieningen
Inwoners geven aan zich ook zorgen te maken over de leefbaarheid van de omgeving wanneer er nieuwe bebouwing in de Galecopperzoom geplaatst zouden worden. Dat zou een verhoogde druk op de bestaande voorzieningen kunnen betekenen, indien er te weinig nieuwe voorzieningen worden gepland. De zorgen gaan niet alleen over eventuele nieuwe woningen maar ook over andere vormen van bebouwing. “ Als er kantoren gaan komen willen medewerkers misschien hun kinderen in de wijk in de opvang hebben, gaan ze na hun werk hier boodschappen doen, gaan ze tussen de middag hier naar de fysiotherapie”.
Luchtkwaliteit en geluidsoverlast
Extra autoverkeer zorgt daarnaast voor meer luchtvervuiling terwijl er nu al veel last wordt ondervonden van fijnstof. Bewoners zien een gronding lokaal luchtkwaliteitsonderzoek daarom als noodzakelijk. Bewoners zouden hier eventueel bij kunnen helpen. Ook met geluidsoverlast moet rekening gehouden worden. “Als er dan gebouwd wordt, doe dit dan zo dicht mogelijk bij de snelweg zodat de woningen daar ook kunnen functioneren als geluidswering”. Een andere oplossing is volgens de deelnemers om de A12 te overkappen. “Dan is de A12 uit zicht en ben je van het geluid af”.
Ook worden er zorgen geuit over de overlast tijdens de eventuele bouwwerkzaamheden. “Er moet een ontsluiting komen voor het bouwgebied die zo min mogelijk over de bestaande weg (Galecopperlaan) gaat om overlast voor aanwonende van deze weg te voorkomen”.